Werken van barmhartigheid
Na de Tweede Wereldoorlog hebben veel mensen in de Indonesische archipel een slechte gezondheid en leden honger. De Nederlandse mannen en vrouwen van het Rode Kruis trekken de binnenlanden in om medische hulp te geven waar nodig. Nederlandse zonen en dochters helpen de bevolking van de Nederlandse kolonie met het behandelen van de zieken en voeden de hongerigen. De gezonde lijven van de Hollandse hulpverleners steken schril af tegen de ondervoede en zieke lichamen van de Indonesische bevolking op Java. Maar zij verrichten overal lachend hun werken van barmhartigheid.