Genius Within: The Inner Life of Glenn Gould
Biopic van de legendarische Canadese pianist Glenn Gould (1932-1982) verrast met grote hoeveelheid niet eerder vertoond beeldmateriaal, zoals de korte film die Gould ooit in het Caribische gebied maakte. Nog altijd bejubeld om zijn Bach-vertolkingen -- denk aan de Goldbergvariaties -- staat Gould bij het grote publiek vooral bekend als de excentriekeling die, wat voor weer het ook was, obsessief handschoenen droeg, altijd op hetzelfde extreem lage krukje achter de piano zat en zich ook muzikaal tegendraads gedroeg. Beroemd is de verklaring van dirigent Leonard Bernstein in 1962 bij aanvang van een concert in New York dat hij het niet eens was met de interpretatie die Gould zou spelen. Twee jaar later gaf Gould zijn laatste openbare optreden. Regisseurs Michèle Hozer en Peter Raymont benaderen het 'innerlijke leven' van de pianist met een gebalanceerd overzicht van zijn leven en onderzoeken de incongruentie tussen zijn publieke imago en zijn privéleven in goed gedoseerde interviews met intimi, vrienden en collega's. Zo vertelt Cornelia Foss over haar toentertijd geruchtmakende verhouding met Gould, en verhaalt zijn persoonlijke assistent over de laatste jaren, waarin Gould een carrière als radiomaker najoeg. Met als resultaat een alternatieve kijk op het enigma Gould, die veel meer kon dan onnavolgbaar Bach spelen.