Coming of Age
Lesotho is het hoogst gelegen en armste bergkoninkrijk ter wereld. Twee jaar lang volgde regisseur Teboho Edkins vier tieners in het geheel door Zuid-Afrika omsloten land: de broers Mosaku en Retabile, die opgroeien in een gezin van schaapherders, en de hartsvriendinnen Senate en Lefa uit het dorpje Ha Sekake. Scènes met de twee duo’s wisselen elkaar af in deze observerende film, waarin de jongeren zich ook tot de maker richten. Zo spreekt een van de broers uit wat hij het liefste zou willen hebben: tenminste tien koeien, honderd schapen, twee paarden en een paar ezels. Daarmee zou hij zichzelf en zijn familie kunnen onderhouden. Ook in het dorp van de meiden zijn er weinig middelen. Maar de vriendinnen hebben hun stemmen om mee te zingen en elkaar om mee te roddelen en te fantaseren – over dat ze liever jongens zouden zijn bijvoorbeeld, want die kleden zich beter. Levens veranderen drastisch als beide tweetallen niet langer non-stop bij elkaar kunnen zijn. De boezemvriendinnen worden uit elkaar gedreven doordat de een op school beter presteert dan de ander, terwijl de twee broers onder het strenge toezicht van hun vader over de schaapskudde blijven waken - ook gescheiden, maar in dit geval door een oud initiatieritueel.