Paris
In de drukke straten van Parijs gaat een filmmaker (een gespeeld personage van Luc Delahaye) op zoek naar de ideale hoofdpersoon. Met de hulp van een castingdirecteur (gespeeld door Sylvie Peyre) speurt hij op stations en in winkelstraten naar een 'gewone jonge vrouw'. Probleem is dat de regisseur nog niet weet waar de film over zal gaan, laat staan welk personage de beoogde vrouw zou moeten spelen. Hij nodigt een tiental vrouwen uit aan zijn cafétafeltje, wat uitmondt in verrassend openhartige gesprekken. De zwart-witopnamen van een druilerig Parijs zorgen voor melancholische sfeerbeelden die de gesprekken tussen de twee hoofdpersonen en de interviews met de 'echte' Parisiennes afwisselen. Documentairemaker en fotograaf Raymond Depardon ontpopte zich de laatste jaren vooral tot chroniqueur van het Franse platteland, waarvan hij de ziel tracht te vangen met zijn camera. In dit stadsportret koos hij voor een meer expliciet spel met authenticiteit, wat een serie mooie toevallige miniatuurtjes opleverde.