Niemand in de familie van fotograaf en filmmaker Misha Vallejo heeft het ooit over zijn opa. Hij hoort als volwassene pas voor het eerst over hem dankzij een achtergelaten fotoverzameling. Wie was deze schim? En welke werpt hij over de familie? In zijn debuutfilm Light Memories laat Vallejo zien hoe verwaarlozing generaties lang doorwerkt.
De dia’s van opa roepen vooral vragen op. Zelfs oma herkent de meeste mensen op de beelden niet. Voor haar kinderen is hun vader altijd een vreemdeling geweest. Terwijl de filmmaker met familieleden praat en door hun stilgezwegen verleden wroet, beginnen de gelijkenissen met zijn eigen leven op te vallen. Hoewel zijn ouders daar liever niet op ingaan.
Light Memories toont enerzijds een gehavende familie, vol afwezige vaderfiguren. Anderzijds stemt de onderlinge zorgzaamheid ook hoopvol. Vallejo’s beeldtaal – vol diaprojecties en een imposante vulkaan – slaat daarbij een mooie brug tussen oude en nieuwe tijden.