Justifiable Homicide
Begin 1995 werden twee Portoricaanse jongens in The Bronx doodgeschoten door de New-Yorkse politie, die naar eigen zeggen uit zelfverdediging handelde. De jongens zouden zijn betrapt tijdens de aanzet tot een overval. Na zeven dagen was de zaak gesloten. ‘Gerechtvaardigde moord’, stond er op het politierapport te lezen. De moeder van de neergeschoten Antonio Rosario twijfelt echter aan die lezing. Antonio was intelligent, stond op het punt om een bedrijf op te richten, zou binnenkort vader worden en had geen enkele reden om een overval te plegen. Zijn moeder vermoedt dat de politie gegevens onder tafel heeft geschoven, en schakelt een medewerker van de Civilian Complaint Review Board (CCRB) in, een onafhankelijk bureau dat de NYPD in de gaten houdt. Hun conclusie: de twee agenten hebben onnodig excessief geweld gebruikt. Niet lang daarna worden de directeur en de onderzoeksmedewerkers van de CCRB ontslagen. Een onafhankelijke patholoog zet ook zijn vraagtekens bij het politierapport. Moeder Rosario komt er vervolgens achter dat de zaak van haar zoon niet op zichzelf staat. Ze wijt de misstap van de politie aan het strenge bewind van burgemeester Giuliani, die een agressief beleid tegen criminaliteit voorstaat. Door de oprichting van Parents Against Police Brutality hoopt ze te voorkomen dat andere ouders hetzelfde overkomt.