The Seventh Million - The Israelis and the Holocaust
Enkele jaren geleden publiceerde journalist Tom Segev het opzienbarende boek The Seventh Million. Hierin beschuldigt hij de joodse leiders van het toenmalige Palestina ervan dat ze tijdens de holocaust meer prioriteit hebben gegeven aan de stichting van een joodse staat, dan aan het drama dat zich in Europa afspeelde. Het zionistische ideaal werd hiermee genadeloos ontmaskerd. Ook na de oorlog was er in de nieuwe staat weinig plaats voor de overlevenden van de Shoa. In de ogen van de zionisten hadden zij zich als 'lammeren naar de slachtbank' laten leiden. Het proces tegen Eichmann in 1960 was een breekpunt en een katalysator voor nationale saamhorigheid. Voor het eerst werden getuigen van de verschrikkingen publiekelijk gehoord. Deze film is de filmische weerslag van dit onderzoek naar gevoelige en tot voor kort gesloten hoofdstukken in de geschiedenis van Israël. De film riep nogal wat discussie op en werd door de Israëlische staatstelevisie aanvankelijk te controversieel bevonden voor uitzending.