Mercedes Sosa, the Voice of Latin America
Met het overlijden van de Argentijnse folkzangeres Mercedes Sosa in 2009 verloor Latijns-Amerika een belangrijke stem. Niet die van haar kenmerkende warme zang, maar ook haar moedige proteststem: ze was de heldin van het volk. Als lid van 'Manifesto del Nuevo Cancionero' (The New Songbook Manifesto) stak ze haar veelal onderdrukte, kansarme fans een hart onder de riem. Met gevaar voor eigen leven. Ze ontving diverse doodsbedreigingen en werd in de jaren tachtig door het militaire regime zelfs verbannen. Maar haar fans en haar volk vergat ze nooit. Regisseur Rodrigo Vila volgt in dit uitgebreide portret van Sosa als mens, zangeres en activiste, de reis van haar zoon Fabian, die de nalatenschap van zijn moeder onderzoekt. Hij spreekt familieleden, vrienden en collega's uit de muziek over haar privéleven en muziekcarrière. Samen met hen bezoekt hij bovendien plekken overal ter wereld die belangrijk zijn geweest voor Mercedes, die op 74-jarige leeftijd stierf aan nierfalen. De vaak emotionele verhalen van de geïnterviewden en Fabian zelf worden aangevuld door Mercedes' eigen relaas, samengesteld uit de vele interviews die ze in de loop van haar carrière gaf. Het gelaagde portret wordt aangevuld door privéfoto's en archiefopnames van Sosa's in meerdere opzichten legendarische concerten.