Crotch Stories
In allerlei landen kun je tegenwoordig volautomatisch bevallen op een wolk van epidurale gelukzaligheid. Voor de rest van de wereld is een kind krijgen simpelweg een kwestie van pijn lijden. Waarom is dat zo?, vraagt Myleine Guiard-Schmid zich af in dit visuele essay. Even buiten beschouwing gelaten dat het je een pracht van een kind oplevert – waarom kan een bevalling niet plezierig zijn?
Guiard-Schmid gaat in gesprek met vrouwen die ofwel gebaard hebben of beroepshalve barende vrouwen bijstaan. Zij vertellen haar over de teleurstellende, allesbehalve pijnloze Lamaze-methode, over masturbatie als pijnbestrijding en hoe een orgasme de bevalling op gang kan helpen. Ondertussen mijmert de filmmaker over haar helemaal niet zwakke geslacht, en over de vrouw die haar gynaecoloog dreigde met castratie toen hij haar perineum wilde inknippen.
Dat alles is gevat in een weelderig animatiepalet. Speelse stop-motion sequenties (met een geestige Buster Keaton-referentie) gaan moeiteloos over in getekende en geschilderde animaties die feestelijk laveren tussen abstractie en realisme.