Housemaids
Zeven Braziliaanse jongeren van diverse komaf filmen hun inwonende huishoudsters en geven een persoonlijk inkijkje in hun relatie met dat gezinslid uit een andere wereld. De tieners volgen met een eigen videocamera de hulpen in huis tijdens hun dagelijkse bezigheden: koken, kinderen naar school brengen, strijken, schoonmaken. In ongedwongen gesprekjes tussen de bedrijven door vertellen de huishoudsters over hun achtergronden, hun werk, over liefde en geluk, en over hoe ze het vinden om permanent als ondergeschikte bij een andere familie in te wonen. In de meeste gevallen kennen de jongeren de huishoudster al hun hele leven, in sommige gevallen is zij bijna als volwaardig lid van het gezin opgenomen. Ze vieren samen de feestdagen, delen een familiegeschiedenis en raken verweven met elkaars bestaan. De hulp wordt soms van generatie op generatie in een gezin doorgegeven. Soms draagt ze een uniform en woont ze in een apart bijgebouw, soms gaat de relatie zo ver dat de huishoudster tot in het kraambed wordt bijgestaan door de vrouw des huizes. In de door elkaar heen gemonteerde huis-, tuin- en keukenfilmpjes tonen de tieners hoezeer zij en de huishoudsters aan elkaar gehecht zijn, ondanks de ongelijke machtsverdeling - een dynamiek die terugvoert op de tijd van de slavernij en inzicht biedt in de Braziliaanse maatschappij.