Buddy
Heddy Honigmann onderzoekt de hechte band tussen mens en dier in dit aangrijpende en zorgvuldig samengestelde portret van een zestal geleidehonden en hun eigenaren. Ze volgt onder meer een blinde vrouw van 86, die terugdenkt aan alle viervoeters die haar sinds haar eenentwintigste hebben bijgestaan. Van de meesten hangt een schilderij aan de muur, portretten die ze zelf niet kan zien. Een autistische jongen vertelt hoe zijn trouwe vriend Utah aanvoelt wanneer hij verdrietig is. En de vrouw van een veteraan met PTSS biecht op dat geleidehond Mister waarschijnlijk de reden is dat ze nog altijd bij elkaar zijn.
Honigmann ondervraagt de hondenbezitters op de voor haar zo kenmerkende wijze − respectvol, betrokken en gebaseerd op een diepe vertrouwensband − naar wat de dieren voor hen betekenen. Is het liefde, loyaliteit of simpelweg een werkrelatie? “Ik denk dat het woord ‘liefde’ wel past,” antwoordt een slechtziende man. “Maar het blijft wel een hond. En ik blijf een mens.”