De staart van de leeuw
In een modderige uithoek van Ethiopië ligt het stadje Bonga. Hier woont Willem Zevenbergen met zijn vrouw Bertie. Hij werkt al jaren als ontwikkelingswerker en in Bonga wil hij zijn laatste missie uitvoeren, voor hij met pensioen gaat. Een voormalige minister noemde hem eens ‘het geweten van ontwikkelingssamenwerking’; zelf is hij heel nuchter over zijn werk. Veertig jaar geleden begon hij als koloniaal bestuursambtenaar in Nieuw Guinea, toen heette het dat men ‘de bevolking beschaving bij moest brengen’. Nu is armoedebestrijding het belangrijkste uitgangspunt, waarbij Zevenbergen het motto hanteert dat mensen alleen hun levensomstandigheden kunnen verbeteren als de volle verantwoordelijkheid daarvoor bij henzelf ligt. Willems zoon, de filmmaker, volgt hem en vraagt zich af of het heldhaftige beeld dat hij altijd van zijn vader heeft gehad, wel klopt met de werkelijkheid.