The Black Panthers: Vanguard of the Revolution
In 1966 richtten Huey Newton en Bobby Seale de Black Panther Party op, als reactie op excessief politiegeweld tegen en intimidatie van Afro-Amerikanen. De opkomst van de Black Panthers gaf een radicale wending aan de strijd van zwarte Amerikanen voor gelijke rechten. Van de krachtige, militante manier waarop de Panthers hun eisen kenbaar maakten en verweer boden aan de politie, ging een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit. Jonge zwarte Amerikanen, met name vrouwen, voelden zich geïnspireerd en sloten zich en masse aan. Een landelijke beweging van in zwart leren jassen gehulde activisten ontstond. Al na enkele jaren ging de partij ten onder, aan interne strijd en uiteenlopende prioriteiten, maar vooral aan intimidatie en aanslagen door de lokale politie en de FBI. De snelle groei en het revolutionaire gedachtegoed van de Panthers joeg conservatieve blanke Amerikanen angst aan. FBI-hoofd J. Edgar Hoover noemde de beweging zelfs “de grootste bedreiging voor de veiligheid van ons land.” Prominente oud-leden en sympathisanten, politici en andere betrokkenen blikken terug op de roerige opkomst en neergang van de Black Panthers. Hun persoonlijke getuigenissen en anekdotes worden afgewisseld met archiefbeelden en cruciale documentatie uit die tijd. De funky soundtrack doet wervelende tijden herleven. Tegelijkertijd onderstrepen betrokkenen hoe actueel hun strijd nog altijd is.