If It Weren't for You
Na een tijd als verpleegkundige gewerkt te hebben, besloot regisseur Anne-Marieke Graafmans naar de filmacademie te gaan. Met If it Weren't for You studeerde zij dit jaar af. Het leverde haar niet alleen de Tuschinski Award op voor de beste eindexamenfilm maar ook de VPRO Documentaire Prijs 2011. De film volgt het oer-Amsterdamse stel Riek en Harrie in hun huis en in hun garage, maar vooral on the road, in hun geliefde, bijna uit elkaar vallende camper. Riek en Harrie dragen beiden een groot verlies met zich mee, maar ze vinden bij elkaar troost, begrip en - misschien wel het belangrijkste - levensvreugde. Graafmans brengt hen bijzonder warm in beeld: kibbelend met de TomTom, samen liedjes zingend onder de douche, schuifelend tijdens een dansavond op de camping. Hun liefde voor elkaar, maar ook hun verdriet, delen ze moeiteloos met de camera.