New Homeland
In Canada bestaat een regeling die Canadezen de kans biedt een jaar lang privésponsor te zijn van een vluchtelingengezin, met als doel de nieuwkomers wegwijs te maken in hun nieuwe omgeving. Via hun sponsors maakt een aantal Syrische en Iraakse jongens uit Toronto kennis met het fenomeen zomerkamp, waarbij ze kamperen middenin de natuur en allerlei nieuwe vaardigheden leren. Ook doen ze mee aan een zesdaagse kanotrip. De tweemaal met een Oscar bekroonde documentairemaker Barbara Kopple volgt de vijf jongens over een periode van enkele weken en legt hun ervaringen vast.
Voor veel Canadese en Amerikaanse jongens is het zomerkamp een overgangsritueel van de veilige en comfortabele gezinscocon naar meer onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid. Maar wat als je al heel wat ontberingen en ellende hebt meegemaakt? De veertienjarige Omer uit Irak, wiens vader spoorloos is, zoekt constant de confrontatie met andere kinderen en daagt zijn begeleiders uit, al menen die het nog zo goed met hem. De rest van de jongens vergaat het gelukkig beter in dit warme portret van veerkrachtige asielkinderen en de volwassenen die hen liefdevol begeleiden.