Golden Dawn Girls
Wat is er toch met Griekenland gebeurd? Filmmaker Håvard Bustnes vraagt het zich hardop af in het begin van zijn verbijsterende documentaire Golden Dawn Girls. Het land dat ooit bekend stond om zijn zonnige stranden en vriendelijke mensen, is de afgelopen jaren overschaduwd door politieke ideologieën die angstaanjagend dichtbij nazisme komen. Terwijl een belangrijk deel van de extreem-rechtse Gouden Dageraad achter de tralies zit, zetten een dochter, een echtgenote en een moeder het gedachtegoed voort – dames die genoeg door de wol geverfd zijn om zich niet te verspreken. Maar terwijl ze hun interviews regelmatig stopzetten om ervoor te zorgen dat alles naar hun zin verloopt, laat Bustnes zijn camera gewoon aan staan. Aangevuld met archiefmateriaal dat geen twijfel laat bestaan over de verdorven kant van deze partij, ontstaat zo een steeds grotere kloof tussen glasheldere feiten en politieke beeldvorming. Dat de vrouwen geen strobreed wijken is enorm frustrerend, maar ook illustratief voor hoe oogkleppen een maatschappij kunnen laten ontsporen.