The Fog of Srebrenica
Wat gebeurt er in een samenleving tijdens een burgeroorlog? Als dat wat onmogelijk lijkt – je buren staan je naar het leven – werkelijkheid wordt? "Door wat er in de Tweede Wereldoorlog was gebeurd, dachten we dat mensen toen wel onbeschaafd moesten zijn geweest. We dachten dat de beschaving zich ontwikkeld had en dat we elkaar nu begrepen." Zo drukt Hatidza, een van de moeders van Srebrenica, de ontgoocheling treffend uit. Na de ontgoocheling kwam de angst. Verschillende overlevenden van het beleg van Srebrenica in 1995, onder wie Zinahida, die als 13-jarige samen met andere vrouwen en kinderen in bussen werd weggevoerd, vertellen over de gebeurtenissen die leidden tot de massamoord op 8372 Bosnische mannen. Onderweg zagen ze “hun” mannen half ontkleed op een voetbalveld; Zinahida dacht dat zij haar dood tegemoet reed, terwijl de mannen aan het voetballen waren. De interviews zijn ingekaderd in hoofdstukken die elk een nieuwe episode van de ramp aankondigen: de chaos en vertwijfeling, de honger, de mars van sterk verzwakte Bosnische milities door de bossen – een helletocht die velen niet overleefden. De soms schokkende beelden van toen roepen de verschrikkingen weer op. En de nachtmerrie houdt nooit op.