The Illusionist
Hartveroverend miniportret van Antoinette, 86½ jaar oud, goochelaar. Gekleed in rokkostuum en witsatijnen hoge hoed toont deze gracieuze Parisienne met verrassende vingervlugheid ogenschijnlijk eenvoudige trucs. Met slechts een servet, vloeipapier of een regen van kunststof bloemen tovert Antoinette een hoopvol universum.
Regisseur Alain Cavalier bevraagt haar tussen de goochelsessies door over haar dagelijks bestaan, waarin ze optreedt voor ernstig gehandicapten of hoogbejaarden. Dat leek haar na een gelukkige jeugd en een gelukkig huwelijk een mooie invulling van haar ‘derde leven’, zegt ze met glinsterende pretogen. Close-ups tonen Antoinettes handen, die de truc voor de neus van de kijker uitvoeren. Zo dichtbij, maar het raadsel blijft keurig intact.
Dit portret maakt deel uit van een serie waarin Cavalier Parijse vrouwen met onalledaagse beroepen interviewde. De ‘illusioniste’ is exemplarisch voor zijn fascinatie voor gezichten, handen en objecten – de kleine rimpeltjes rond Antoinettes glimlach, haar slanke vingers en het koppeltje tortelduiven strijden om de aandacht van de kijker. Dat ze vanwege de liefde het goochelvak is ingerold, valt dan ook niet moeilijk te geloven.