The Natural History of the Chicken
‘We hebben hier zestien kippen, en ze zijn allemaal verschillend’, zegt de vrouw die wereldwijd de kranten haalde door een bevroren kip te redden met mond-op-snavelbeademing. De kippen in THE NATURAL HISTORY OF THE CHICKEN zijn inderdaad zeer verschillend, net als hun eigenaars. Regisseur Mark Lewis vergeet de massale legbatterijen en broedmachines niet, maar concentreert zich op bijzondere verhalen van individuele kippen en hun eigenaars. De vrouw die met haar geliefde kip de fontein induikt. De man die alle geluiden na kan doen. Miracle Mike, de kip zonder kop die nog maanden bleef leven. Maar ook de buurt die geterroriseerd wordt door het geluid van honderd vechthanen. Lewis maakt enkele prachtige reconstructies, waaronder de dramatische zelfopoffering van een moederkip voor haar kuikens, die met hun belichting en montage de documentaire het uiterlijk geven van een speelfilm. Op een hilarische en uiterst Amerikaanse manier werpt Lewis een verfrissende blik op de kip.