Mudbrain
MUDBRAIN is een verslag van het wordingsproces van een film, die gaandeweg transformeert in een metafoor voor deze samenleving. Filmmaakster Wendela Scheltema zet interviews met jonge regisseurs af tegen een lezing van de Rotterdamse cultuurfilosoof Henk Oosterling over macht, beheersingsdrang en snelheid. In simpele beelden schetst de filmmaakster een wereld waarin het beeld en de snelheid van dat beeld domineren. Maar de werkelijkheid vastleggen en door introspectie de waarheid proberen te doorgronden, is iets anders dan die werkelijkheid beheersen. Scheltema: "Misschien ligt de waarheid in het gegeven van de beweging op zich; misschien gaat het alleen om het stellen van de juiste vragen."