Mothers
Zhang Qing-mei is de directeur van Woman's Care, het centrum voor geboortebeperking in een klein Chinees dorpje. Via de dorpspeaker, waardoor op andere momenten gezongen en gesproken odes aan Mao Zedong schallen, roept zij vrouwen op om hun verplicht ingebrachte spiraaltjes te laten controleren. De éénkindpolitiek houdt het dorpje meer dan ooit in de greep nu de quota door hogerhand zijn aangepast en er dubbel zo veel vrouwen gesteriliseerd moeten worden. We niet meewerkt moet flink betalen, en wie niet betaalt verliest verblijfs- en schoolvergunningen voor de reeds geboren kinderen. De filmmaker volgt Qing-mei en het groepje mannelijke medewerkers, onder wie de plaatsvervangend burgemeester van het dorpje, in hun vastberaden poging het beleid uit te voeren. Nu de lijst met te steriliseren vrouwen slinkt door de toename van het aantal vrijgezelle vrouwen, kwijten zij zich des te verbetener van hun taak. Bovenaan die lijst staat Rong-rong, lerares en moeder van twee zoons, die de pijnlijke ingreep al een paar jaar weet te ontlopen. De klopjacht op Rong-rong wordt afgewisseld met binnenskamers geschoten scènes, waarin vooral de burgemeester zijn ware gevoelens over het werk laat doorklinken. Aan het woord komen tevens oud-directeuren van Woman’s Care, die een beeld geven van het beleid door de jaren heen.