Iran sous le voile des apparences
Gedreven door vragen over het karakter van het islamitische fundamentalisme en de betekenis van de sluier in het huidige Iran, reisde filmmaker Thierry Michel naar het Midden-Oosten. IRAN SOUS LE VOILE DES APPARENCES is een verslag van zijn reis door dit land van tegenstellingen. Hij woonde massale bijeenkomsten bij en zag voorbeelden van religieus fanatisme. Archiefbeelden van de sjah die in 1979 werd afgezet en geestelijk leider Khomeini die terugkwam uit ballingschap om de islamitische revolutie te leiden, worden ingezet om de recente geschiedenis van het land beter te kunnen begrijpen. De filmmaker spreekt met familieleden van martelaars, jongens die met duizenden tegelijk op zeer jeugdige leeftijd in de oorlog tegen Irak zijn gesneuveld. Hij interviewt hun moeders, die door hun tranen heen zeggen dat ze niet verdrietig zijn maar trots op hun zonen, die voor God en vaderland zijn gestorven. Daarnaast toont Michel het begin van de hervormingen, ingezet onder leiding van de als gematigd bekend staande president Khatami. Het verzet komt soms aarzelend maar ook daadkrachtig tot uiting, onder jongeren en op de universiteiten, maar ook bij ouderen. Met het gevaar dat ze zonder vorm van proces gevangen worden gezet, vechten zij voor de vrijheid van meningsuiting. Zo vormt zich langzaam een beeld van een land gevangen tussen religieus fanatisme en democratische vrijheid.