Citizen Hong Kong
Na ruim twintig jaar keerde filmmaakster Ruby Yang vanuit San Francisco terug naar haar geboortestad Hongkong. Veel is in die periode veranderd, met als hoogtepunt de machtsoverdracht door het Britse koloniale bewind aan de Chinese Volksrepubliek. Het jaar na de overdracht bracht niet de verwachte politieke onrust. Yang concentreerde zich voor deze documentaire op het dagelijks leven van de ‘overgangsgeneratie‘: jonge mensen die in het huidige Hongkong hun leven proberen op te bouwen. Vijf typische, maar uiteenlopende vertegenwoordigers van deze generatie hielden een jaar lang een videodagboek bij. Een dromerige stripboekenverzamelaar, geboren en getogen in Hongkong, moet accepteren dat zijn ouders slechts voor één kind een studie in Engeland kunnen betalen. Terwijl zijn oudere broer naar Londen verhuist, verhuist hij alleen maar naar diens lagere plek in het stapelbed. Een remigrante uit Australië is op zoek naar haar roots, maar komt tot de conclusie dat buitenstaander-zijn een eigen, unieke identiteit is. ‘Wij zijn bananen‘, zegt een lotgenoot, ‘geel van buiten, wit van binnen‘. Een nieuwe immigrant uit China probeert zich op school juist zo snel mogelijk de nieuwe, competitieve identiteit eigen te maken. Twee dove broers ten slotte, hebben hun versie van het Hongkongse taalprobleem opgelost door zichzelf gebarentaal te leren, en treden op met een doventheatergezelschap. De beelden uit deze dagboeken worden door Yang afgewisseld met haar eigen gedachten over de stad en herinneringen aan vroeger.