Heart of a Dog
Het jaar 2011 markeert een keerpunt in het leven van kunstenaar en muzikant Laurie Anderson. Haar geliefde hond Lolabelle, een intelligente en eigenwijze terriër die haar jarenlang gezelschap hield, overleed. Niet lang daarna stierf ook haar moeder, om minder dan twee jaar later gevolgd te worden door The Velvet Underground-voorman Lou Reed, met wie ze 21 jaar samen was.
Anderson zette het rouwproces om in een film. Net als haar multimediaperformances is ook Heart of a Dog een lappendeken die bestaat uit zeer verschillende onderdelen: animatie en 8mm-homemovies worden afgewisseld met found footage. Constante is Andersons stem die – licht zangerig en met een constante toon van milde verwondering – meandert langs persoonlijke herinneringen en onderweg stilstaat bij grote onderwerpen als liefde, leven en dood.
Gespeend van sentimentalisme of zweverigheid koppelt ze de rituelen uit het Tibetaans dodenboek of de taalfilosofie van Wittgenstein aan korte autobiografische verhalen of observaties omtrent de gecontroleerde samenleving die is ontstaan na 9/11. Een caleidoscopisch filmessay, dat bij elkaar wordt gehouden door Andersons vioolcomposities en elektronische soundscapes.