Ten
Martinus’ Plak is de naam van een Brabantse camping. Achter die naam schuilt een bijzonder verhaal: “Plak” is in Brabant een ander woord voor weiland, terwijl Martinus de voornaam is van de vroegere eigenaar, de vader van de tienjarige Jolijn. In een voice-over introduceert Jolijn haar familie en leefomgeving: de camping, de dieren, haar vier zusjes en moeder. Ze vertelt ook dat ze zich weinig van haar vader kan herinneren; hij overleed toen ze twee jaar was. Ze mist hem nog iedere dag en is bang dat “Tien” zoals iedereen hem kortweg noemt, zal worden vergeten. Zeker nu haar moeder gaat hertrouwen. Ze verzucht: “Ik heb alles, behalve mijn vader.” Maar hij wordt niet vergeten. Haar zussen halen herinneringen aan hem op, en haar toekomstige stiefvader vertelt hoe hij zich verbonden voelt met Tien. De camera is onnadrukkelijk aanwezig bij deze intieme gesprekjes, die samen een liefdevol portret van Tien schetsen. De zomerse taferelen op de camping, de levendigheid van het gezin en de saamhorigheid tussen de zussen bieden een subtiel tegenwicht voor de ernst van het onderwerp. En Jolijn heeft een goed idee om haar dilemma op te lossen.