The Diaries of an Elephant
Janina Pigaht kende haar grootvader als een liefdevolle man. Ze heeft levendige herinneringen aan hoe ze samen Duitse liedjes zongen en hoe hij hen verhalen voorlas. Na zijn dood, nu acht jaar geleden, gaat ze in oude dagboeken en spullen op zoek naar verhalen over opa om de herinnering aan hem vast te houden. Dan komt een schokkende waarheid naar boven: opa was tijdens de Tweede Wereldoorlog een overtuigd SS’er. Aan de hand van oude dagboeken, zijn eigen filmpjes en fotoalbums gaat de filmmaakster op zoek naar het oorlogsverleden van haar opa. Ze reist naar de plekken waar hij tijdens de oorlog was en stelt in gesprekken met haar ouders en broer alle vragen die tot haar eigen verbazing al die jaren nooit zijn gesteld. De film laat zien wat het jarenlange zwijgen doet met de familieverhoudingen en hoe iedereen de geschiedenis op een andere manier benadert. Pigaht worstelt met de gedachte dat ze opa in een kwaad daglicht stelt door dit duistere verleden op te rakelen en vraagt zich af wat de zin van haar film is. Maar ze zet door, want de noodzaak om het zwijgen te doorbreken en de spreekwoordelijke olifant in de kamer aan te wijzen, is sterk.