Max Richter’s Sleep
Stel dat je droomt dat je een bloem plukt in de hemel en je ontwaakt met die bloem in je hand? Een dergelijke ervaring hoopt componist Max Richter te bewerkstelligen bij de bezoekers van Sleep, een acht uur durende compositie om bij in slaap te vallen. Het is een onderzoek naar het schemergebied tussen waken en slapen, tussen bewustzijn en onderbewustzijn.
Met een ambitieuze openluchtuitvoering midden in Los Angeles als chronologische leidraad, duikt deze heilzame documentaire diep in het maakproces en het leven van de componist. Zijn vrouw, kunstenaar Yulia Mahr, blijkt zowel privé als beroepsmatig een belangrijke steunpilaar. Uit haar verhaal wordt duidelijk dat dit soort intense, grootse kunst niet zonder offers kan ontstaan.