Rozsypne
In de zomer van 2014 wordt Rozsypne, een afgelegen dorpje op het Oekraïense platteland, omringd door de burgeroorlog die de levens van de inwoners ontwricht en verwoesting en chaos brengt. Maar Rozsypne kwam internationaal pas in het nieuws nadat vlucht MH17 in het luchtruim boven het dorp werd neergeschoten. Alle 298 passagiers kwamen om, en brokstukken, lichaamsdelen en andere restanten van mensenlevens regenden neer op de velden en huizen van het dorp – waarvan de naam kan worden vertaald als ‘verspreid’.
De internationale berichtgeving rond de vliegtuigcrash richtte zich met name op de West-Europese levens die erbij verloren gingen. Deze poëtische roomscale VR-ervaring biedt een gefragmenteerd inkijkje in het leven van Nina, een bejaarde inwoner van Rozsypne. Omringd door de typerende Oekraïense zonnebloemvelden zien we details uit haar sobere maar gezellige huisje en delen we het gevoel van deze verafgelegen plek van dichtbij. Een levendige en felgekleurde overdenking van rouw, volharding en gedeeld menselijk gevoel.