The Painter
De beroemde Duitse schilder Albert Oehlen heet ons welkom in zijn atelier, waar hij ons deelgenoot maakt van zijn scheppingsproces. We zien hem worstelen met het witte canvas, mompelen over balans, filosoferen over kleuren en huilen als het doek “niet tegen hem praat”. Uiteindelijk is het werk klaar: een abstracte compositie zoals Oehlen er vele heeft gemaakt. Alleen… de man met de kwasten is niet Oehlen, maar acteur Ben Becker, die Oehlen speelt onder regie van de kunstenaar zelf.
Oehlen heeft zijn hele carrière gebouwd op het onderuithalen van vooronderstellingen en het oproepen van vragen, en dat doet hij nu weer. Is Oehlen als bedenker van het werk de auteur van het geproduceerde schilderij, of Becker, die in deze documentaire genrebender de werkelijkheid “speelt” en het idee uitvoert? En wat betekent dat voor de esthetische, financiële en ethische waarde van het kunstwerk? Het soms hilarische spel tussen ironie en authenticiteit haalt de mythe van de geniale kunstenaar genadeloos onderuit.