Being San
‘Je moet de manieren van een dier kennen, voor je het kan eten.’ Dit is de filosofie waarop de levenswijze van de San-bosjesmannen is gebaseerd. Slechts op een paar plaatsen in de Kalahari-woestijn in Namibië wordt die filosofie nog in praktijk gebracht. Ngate is een van de laatste San-jagers. Met speren, pijlen, maar vooral met uithoudingsvermogen en van generatie op generatie overgedragen kennis, jaagt hij op de spaarzaam voorkomende dieren. Het is een hard bestaan; soms duurt het een hele dag voor één springbok wordt gevangen. Bovendien worden de plekken waar gejaagd mag worden steeds schaarser. De makers van deze prachtig gestileerde documentaire reisden langs plaatsen in Zuid-Afrika en Namibië, waar de afstammelingen van de bosjesmannen wonen. BEING SAN toont hoe ze, na het zien van de film, worden overspoeld door trots en verlangen te leven zoals hun voorvaderen dat deden.