Jaime
Jaime Saldaña is schizofreen en woont al bijna zijn halve leven in een psychiatrische instelling. Omringd door zijn verzameling beeldjes vertelt de zachtaardige Chileen over zijn jeugd, over God, over zijn moeder, zijn superkrachten – over alles wat hem bezighoudt.
Regisseur Francisco Javier Rodriguez, die zijn hoofdpersoon op een waardige en intieme manier een podium geeft, baseerde zijn film op een serie audiogesprekken met de 33-jarige Jaime. Maar in de documentaire laat hij de grens tussen werkelijkheid en fantasie vervagen, zoals dat ook in het hoofd van Jaime gebeurt. In een subtiel en boeiend spel met beeld en geluid verbeeldt hij Jaimes belevingswereld, waarin alles mogelijk is, en stelt hij vragen over onze beleving van de werkelijkheid. Waarom is de onze eigenlijk de norm?