Zenshin shosetsuka
Zenshin Shosetsuka is een portret van de omstreden Japanse na-oorlogse schrijver Mitsuharu Inoue. Inoue werd in 1925 geboren, het jaar dat keizer Hirohito de troon besteeg. Hij stierf in 1992, drie jaar na de dood van de keizer. Zijn werk be schrijft de veranderingen die de Japanse maatschappij in deze bewogen periode doormaakte. Hoewel Inoue als schrijver een grote produktiviteit en populariteit kende, maakte hij geen deel uit van de literaire en academische mainstream in Tokyo. Oorspronkelijk zou de film een periode van tien jaar van zijn leven bestrijken, maar toen bleek dat Inoue aan kanker leed, werd de film een verslag van zijn ziekteproces. Na de dood van Inoue zocht regisseur Kazuo Hara diens vrienden, familieleden en leerlingen op om de film te voltooien. Een reeks in zwart/wit gefilmde fictieve scŠnes completeren het beeld van de dichter en zijn tijd. Voor Hara versterken deze fictieve elementen zijn zoektocht naar het proces hoe uit ervaring en de realiteit fictie ontstaat. Die overgang van realiteit naar fictie is voor Hara een belangrijk thema, niet alleen in deze film, maar voor hem als filmmaker in het algemeen. Hij weet niet of de film door de gespeelde scŠnes nog wel een documentaire genoemd kan worden. Tegelijkertijd is hij van mening dat ook een documentaire nooit volkomen waar kan zijn, omdat iedereen die voor een camera staat zich daar op een of andere manier van bewust is.