This Room
Oorlogen in het Midden-Oosten en Afrika zorgen sinds 2013 voor grote vluchtelingenstromen richting Europa. De ontheemden worden, zo goed en zo kwaad als het gaat, verspreid over de EU-landen, maar opvangfaciliteiten zijn vaak overbelast. Verblijf wordt geregeld in scholen, gevangenissen, ziekenhuizen en op campings. Het is meestal tijdelijk bedoeld, maar vluchtelingen zitten hier vaak maanden, zo niet jaren, wachtend op een beschikking van de immigratiedienst.
Dichter en documentairemaker Pejk Malinovski brengt zo’n asielzoekerscentrum tot leven. De kamer die hij schetst, bevindt zich in Denemarken, maar had overal kunnen zijn. In zijn VR-installatie zit je op een stapelbed als een van de vluchtelingen. Je hoort de verhalen over onveiligheid, het gebrek aan privacy en de uitzichtloosheid. Het claustrofobische gevoel gevangen te zitten op een zijspoor, bekruipt je langzaam maar zeker. Alleen herinneringen en de oneindigheid van de nabije zee zorgen voor enige verlichting.