Ghosts from the Past
“Ik wil niet zijn wie ik geworden ben, ik wil zijn wie ik was. Maar wie was ik?” Toen ex-crimineel en -junk Viggo in de gevangenis belandde had hij veel tijd om zijn leven te overdenken. Bij nader inzien bleek dat leven een stuk minder leuk dan hij zichzelf altijd had voorgehouden, vertelt hij aan de filmmaker. Hij is op dat moment weer thuis, lijdt onder een chronische alvleesklierontsteking – “ik leef als een oud mannetje” – en probeert zijn leven op de rit te krijgen. Daarbij moet hij ook de demonen uit zijn verleden in de ogen kijken: hoe heeft hij zich van een gevoelige jongen ontwikkeld tot een harde crimineel? In zijn pijnlijke zoektocht sleept hij twee zussen mee naar een verborgen incestueus verleden. Geconfronteerd met een berg geluids- en filmmateriaal uit familiearchieven en vragen van de regisseur, worstelen de zussen zichtbaar om vorm te geven aan wat er is gebeurd. Viggo schrijft, wil psychotherapie studeren en heeft zich een nieuw pak aangemeten dat hem helpt “een volgende fase van een ouder iemand in te stappen.” Maar hij voert nog steeds Skype-gesprekken met zijn voormalige misdaadpartner. En als hij doelloos zijn zeilbootje over de plassen vaart en vertelt over zijn criminele verleden moet hij toegeven dat het leven destijds een stuk spannender was.