Rio, a Day in August
Filmmaakster Maria Ramos reist terug naar Rio de Janeiro, twintig jaar nadat ze daar als kind was. In de stad neemt ze de trein van Campo Grande naar het Central do Brasil, het drukke centraal station van Rio de Janeiro. Ze ontmoet enkele vaste passagiers die elke dag deze reis maken op weg naar hun werk: een verpleegster, een monteur van koelinstallaties, een schoonmaakster en twee jochies die in de trein bananensnoepjes verkopen. Via deze hoofdpersonen schetst de film, in een rustig tempo, een beeld van het leven in de stad. Op deze willekeurige dag in augustus komen grote onderwerpen voorbij: de twee jongetjes praten nonchalant over hun afwezige vaders en hoe slecht die hun moeders behandelden, de verpleegster is aanwezig bij een ziekenhuisgeboorte, de schoonmaakster vertelt kalmpjes aan haar werkgeefster hoe haar echtgenoot om het leven kwam en de monteur blijkt te leven voor het maken van muziek.RIO, EEN DAG IN AUGUSTUS is gemaakt voor de serie REISVERHALEN, waarin vijftien Nederlandse filmmakers in opdracht van de Humanistische Omroep en productiemaatschappij Pieter van Huystee Film en TV op pad gingen om met een bescheiden crew en een kleine dv-camera een treinreisfilm te maken.