Nuisance Bear
Churchill, een kuststadje in het noorden van Canada, ligt langs de migratieroute van de ijsbeer. Bepakt met telefoons en camera’s stromen toeristen jaarlijks naar de ‘Polar Bear Capital of the World’ in de hoop een glimp op te vangen van de dieren in het wild. Tegelijk hebben de wildwachters in Churchill tot taak om bewoners te beschermen tegen al te ver oprukkende beren. Hoe beleven deze dieren dat menselijke geduw en getrek eigenlijk zelf?
Met fraaie, kalme camerabewegingen volgt Nuisance Bear het perspectief van zo’n beer, die in deze korte film sjokkend en dolend zijn weg probeert te vinden. Over het asfalt langs geparkeerde auto’s, of bonzend op een gesloten poort. Een opvallende vreemdeling in de bewoonde wereld. Terwijl de beheerdiensten in trucks en helikopters steeds dichterbij komen, ontspint zich een spannend kat-en-muisspel. Dit verhaal over twee botsende werelden wordt woordeloos verteld met schitterende beeldcontrasten.