Ett rättfärdigt krig?
Goebbels was een meesterlijk leugenaar. Hitlers minister van propaganda wist dat als je een leugen vaak genoeg herhaalt die uiteindelijk waarheid wordt. Tijdens de Golfoorlog waren het de waarheden van de Amerikaanse generaals die de ether in werden geblazen. Consequent werd het publiek voorgehouden dat het hier een zachtaardige manier van oorlogvoeren betrof, een precisieoorlog, waarbij de Iraakse burgers niet onnodig zouden lijden. Deze indoctrinatie werkte zo goed dat weinig journalisten vraagtekens zetten bij de werkelijke gang van zaken, waarbij dagelijks tweeduizend vluchten boven Irak werden gemaakt. Toen de cameraploegen de slagvelden van Irak na de oorlog te zien kregen, werd pas duidelijk hoe vooropgezet de 'precisieoorlog' was geweest, terwijl deze moderne wapens vaak hun doel misten. De hele infrastructuur van het land is systematisch vernietigd. Het beeld dat uit A JUST WAR? naar voren komt, is tegengesteld aan het beeld dat wij tijdens de oorlog zelf zagen. Het gaat niet alleen over het lijden van enkele burgers, maar over de vernietiging van een moderne beschaving. Deze film grijpt terug in de tijd, naar het antieke Babylon. Het is een tocht langs de slagvelden, een onderzoek naar de ecologische complicaties van de oorlog en een commentaar op de doelbewuste vooropgezette barbaarse wreedheid van het gebruik van moderne hypertechnologische wapens.