Les lapirov passent à l'ouest
In mei 1981 verliet een Russisch-joodse familie de Sovjet-Unie met als reisdoel de Verenigde Staten. Van Moskou tot Los Angeles, met als tussenstops Wenen en Rome, legde filmmaker Jean-Luc Leon in een vaak humoristische kroniek de ontdekking van het westen door deze familie vast. Hij registreerde hun verbazing en kleine ontgoochelingen. Jean-Luc Leon selecteerde de Lapirovs omdat zij dissidenten noch beroemdheden waren. Evenmin werden zij financieel onderhouden of konden zij terugvallen op familieleden. Ondanks hun leeftijd besloten Isabella (43) en Ilya (50) hun land te verlaten. Tien jaar later bezoekt de filmmaker de familie opnieuw en treft hij drie volledig veramerikaaniseerde Russen aan. Na de val van de Muur keren Isabelle en Ilya Lapirov samen met hun zoon Innokenti, die inmiddels Ken heet, terug naar Moskou voor een vakantie. Jean-Luc Leon gaat met hen mee.