Teatr åttonde dagen
TEATR ÅTTONDE DAGEN is een authentiek menselijk drama over theater en vrijheid, over ballingschap en revolutie. De film volgt een legendarische Poolse theatergroep voor, tijdens en na de recente omwentelingen in Oost-Europa. In 1986 wordt het de groep verboden nog langer in Polen op te treden. De leden gaan ondergronds: ze spelen in kloosters en kerken. Een aantal van hen slaagt erin Polen te verlaten en begint door West-Europa te trekken. Het zal jaren duren voordat de oude groep weer herenigd is. Wanneer het eenmaal zover is, in ballingschap, reist de groep van land naar land en ziet zich voor telkens nieuwe existentiële en psychologische vraagstukken gesteld. Is hun afscheid van Polen slechts van tijdelijke aard of niet? Hoe zal West-Europa reageren op het meedogenloze beeld dat de groep schetst van de Oosteuropese situatie? Ten slotte begint het totalitaire ijs in het Oosten te smelten. De censuur in Polen wordt minder sterk. De vakbond Solidariteit dwingt de ondergang van de communistische staat af en de groep keert terug naar eigen land, dat zich in een staat van snelle en radicale veranderingen bevindt.