Cultures of Resistance
Op 21 september wordt over de hele wereld aandacht besteed aan vredesinitiatieven, tijdens de viering van de Internationale Dag van de Vrede. Maar wat houden de vele projecten die door lokale vredesactivisten en hulporganisaties worden opgezet eigenlijk in, en wat is het effect ervan? is een reis kriskras over de wereld, op zoek naar het antwoord op deze vraag. De makers bezoeken kunstenaars en vredesactivisten in een groot aantal landen waar oorlog en geweld nog aan de orde van de dag zijn of vers in het geheugen liggen. Ze zijn in Birma, waar monniken via een vreedzaam protest aandacht vragen voor de situatie in hun land. In Brazilië maakt een muzikant gitaren van geweren, en geeft de instrumenten vervolgens aan jongeren, die er muziek mee maken in de sloppenwijken van Rio de Janeiro. In Iran, worden graffiti en rap gebruikt om te protesteren tegen het regime. Palestijnse vluchtelingen leggen hun wereld vast in foto- en videoprojecten. En in Colombia komen honderdvijftigduizend mensen bij elkaar tijdens het jaarlijkse internationale poëziefestival. Tussen alle gruwelijke verhalen over oorlog en onderdrukking, gloort een sprankje hoop. En het bewijs lijkt geleverd: kunst en creativiteit zijn effectieve wapens in de strijd voor wereldvrede.