The Other Side of the Moon
Tussen 1969 en 1972 wandelden twaalf Apollo-astronauten op de maan. Van hen is eigenlijk alleen Neil Armstrong, die de eer had de allereerste stap te mogen zetten, echt bekend geworden. Maar hoe is het de andere astronauten sindsdien vergaan? In THE OTHER SIDE OF THE MOON, gemaakt ter gelegenheid van het twintigjarig jubileum (in 1989) van de eerste maanlanding, zoekt regisseur Mickey Lemle acht van hen op. Hij stelt hen tal van persoonlijke vragen, en is vooral benieuwd naar de invloed die het bezoek aan de maan op hun verdere leven heeft gehad. Die invloed blijkt niet gering. Een aantal van de geïnterviewde ex-astronauten geeft toe dat het verblijf in de ruimte – en dan vooral de aanblik van de aarde als een kleine, kwetsbare knikker in de verte – het geloof in God heeft aangewakkerd. Eén van hen, Jim Irwin, heeft zijn leven sindsdien in dienst van God gesteld en is in de bergen van Turkije op zoek naar resten van de Ark van Noach. De ruimtereizen hebben ook negatieve gevolgen gehad. De astronauten moesten leren omgaan met hun plotselinge roem, die vaak weer even abrupt verdween. En het bleek voor alle acht niet eenvoudig om een nieuw levensdoel te vinden, nadat ze op jonge leeftijd bereikt hadden wat tot kort daarvoor nog onmogelijk leek.