Beauty Will Save the World
Regisseur Stefan Jarl interviewt zijn leermeester Arne Sucksdorff, de 'vader van de Zweedse documentaire', die werkte van 1940 tot 1965 en kort geleden overleed. Met een bescheiden oeuvre van vier lange en dertien korte films, zowel fictie als documentaire, won Sucksdorff onder meer in 1947 een Oscar voor het korte MÄNNISKOR I STAD. De 83-jarige filmmaker spreekt met de toon en betoogtrant van een vriendelijke leraar. Hij heeft, naar eigen zeggen, altijd de balans gezocht tussen documentaire en poëtische waarheid. Zijn films vallen op door een scherp uitgelicht zwart-wit, strakke kadreringen uit vaste camerapunten en een belangrijke rol van het geluid. Zelfs zijn natuuropnamen lijken door hun precisie bijna studiowerk - sommige geportretteerde dieren blijken dan ook tam te zijn geweest. Sucksdorff bewees zijn stelling dat je subjectieve, nationale films moet maken om een breed internationaal publiek te bereiken.