Taste of Cement
In deze poëtische en observerende film neemt Ziad Kalthoum ons mee in het leven van Syrische bouwvakkers die naoorlogs Beiroet opbouwen. Hun wereld draait om hard werken op grote hoogte, omgeven door het aanhoudende, zenuwslopende geluid van timmeren, boren en zagen. Traag registreert de camera details van bouwconstructies in de Libanese hoofdstad die daardoor veranderen in moderne kunstobjecten. We zien het uitzicht vanaf de wolkenkrabbers over de stad: de zee, de witgrijze flats. Zien de Syrische bouwvakkers het ook? Of staan op hun netvlies slechts de herinneringen aan oorlogsgeweld gebrand? Als kijker ontkom je niet aan hun traumatische ervaringen. Archiefbeeld toont wat er gebeurt als een gebouw in Syrië na een bombardement instort en mensen onder het puin verdwijnen. De kracht van steen en cement: de Syriërs weten er alles van. De avondklok die de arbeiders is opgelegd, dwingt hen om de avonden doelloos door te brengen in hun armoedige barakken. Een film die door beeldtaal, afgewisseld met spaarzame voice-over, met veel impact vertelt over de gevolgen van oorlog.