Beauties of the Night
Nog altijd staat de gruwel op het gezicht te lezen van de bejaarde, Mexicaanse showgirl als ze zich herinnert hoe een van haar minnaars haar zijn sokken gaf. “Wat moet ik daarmee?” had ze geschokt gereageerd. “Wassen,” zei de man. De nachtclub heeft ze die avond niet meer gehaald, memoreert de bejaarde vrouw. Het is een van de vele treffende anekdotes in het inspirerende portret van vijf Mexicaanse showgirls die in de jaren zeventig grote sterren waren, maar nu in feite nog altijd de show runnen, met of zonder make-up, veren en glitters. Aan alles is te merken dat de debuterende regisseur de tijd heeft genomen – tien jaar – om recht te doen aan het leven van deze vijf vooruitstrevende vrouwen. Veerkracht is misschien wel hun sterkste eigenschap. Zoals een van hen demonstreert als ze eerst in vol ornaat een handafdruk plaatst op de plaatselijke Walk of Fame en vervolgens ten overstaan van het publiek in het winkelcentrum haar pruik afdoet en de sprietige haartjes toont na een chemokuur. Welk taboe op verval? Indrukwekkend.