Territoire(s)
De diepe crisis in de Algerijnse samenleving eist dagelijks nieuwe slachtoffers. De strijd tussen de islamitische fundamentalisten en de Algerijnse overheid is het zoveelste tragische hoofdstuk in de Algerijnse geschiedenis van deze eeuw, die zich kenmerkt door koloniale bezetting, strijd en chaos. TERRITOIRE(S) is een persoonlijke reflectie op deze geschiedenis. Archiefmateriaal, documentaire beelden en fragmenten uit fictiefilms smelten samen tot een visie, waarin de vraag naar de Algerijnse eenheid centraal staat. Ook in de titel zit dit onderwerp verborgen: bestaat Algerije uit een territoire of is er sprake van meerdere territoires? De vraag heeft niet alleen betrekking op het Algerijnse grondgebied, maar ook op de samenleving. Kan er worden gesproken van een Algerijns volk of is dit een verzamelnaam van groepen die veraf staan van elkaar? De verontrustende film verkent deze problematiek aan de hand van drie thema's: Algerije en het archaïsche geweld, het Westen met zijn geweld van hypermodernheid en terrorisme en mediageweld. De snelle, ritmisch gemonteerde beelden, tonen een land van extremen, waarin de nieuwste technologische vindingen nauwelijks van invloed zijn op eeuwenoude leefpatronen. Hypermoderne straaljagers doorkruisen het luchtruim, maar in de dorpjes waarover zij vliegen bakken vrouwen op Middeleeuwse wijze brood. De Westerse rijkdom maakt de traditionele armoede zichtbaar en onacceptabel. De film eindigt met de oproep om de ogen niet te sluiten voor de werkelijkheid.