Transit Visa
In mei 2001 organiseerden de regisseurs Akram Zaatari en Mahmoud Hojeij in Beiroet een documentaireproject met negen jonge kunstenaars uit Libanon, Syrië, Jordanië, Egypte en Iran. In vier afleveringen - VIDEO, WELCOME, THE VISUAL TRACE en I DON’T REMEMBER THE REST OF IT - onderzoeken zij hun relatie tot de stad en tot het medium video. Elke deelnemer heeft favoriete beelden van zijn eigen stad bij zich, en maakt een filmpje van één minuut over Beiroet. Sommigen kiezen daarbij voor politieke onderwerpen, anderen blijven persoonlijk. In interviews vertellen ze over hun ideeën over werken met video, over hun eerste visuele herinneringen en over steden die ze bezocht hebben. In een soort showprogramma worden ze geïnterviewd over de workshop, die voor de jonge Arabische filmmakers een uitzonderlijke gelegenheid bood om met elkaar van gedachten te wisselen.