Rules of the Road
Eeuwenlang kende Ierland mensen die over het platteland zwierven: blikslagers, seizoenarbeiders, verhalenvertellers, paardenhandelaars, marskramers, messenslijpers en schroothandelaren. Deze zogenaamde 'tinkers' pasten zich altijd aan de veranderende omstandigheden aan, maar in de recente tijd kwam er een eind aan hun leven langs de weg. Sinds de jaren zestig leven zij in de steden, voornamelijk op sloperijen, waar zij zich in leven houden met de handel in oud ijzer. Slechts enkelen reizen nog rond - de meerderheid kan zich dat niet meer permitteren. De welvaartsstaat beschouwt hen als een probleem, als verschoppelingen. Deze ontwikkeling vernietigt de cultuur en identiteit van de laatste nomaden van het industriële tijdperk. RULES OF THE ROAD is een eigentijdse 'road movie', die voorbijgaat aan het cliché van de romantische bevrijding. In plaats daarvan concentreert de film zich op de 'tinkers', die een ingrijpende volksverhuizing hebben ondergaan. Hun situatie weerspiegelt de geestestoestand van een volledig geïndustrialiseerde samenleving. De 'tinkers' hebben geen enkele plaats meer om naar toe te gaan.