Burma Soldier
Net als duizenden landgenoten zit de Burmese Myo Myint in het vluchtelingenkamp Umpeim Mai in het noorden van Thailand. Myint is gevlucht voor het regime, dat hij jarenlang als soldaat steunde. Hij vertelt, ondersteund door archiefbeelden en reconstructies, hoe hij als jongen, in de hoop op respect en zekerheid, koos voor het leger dat het land al sinds 1962 in een ijzeren greep houdt. Wanneer hij in de burgeroorlog wordt geraakt door een mortier, waarbij hij een arm, een been en vingers verliest, beseft hij dat hij zijn volk allesbehalve dient. Myint opent een bibliotheek met streng verboden boeken, doet zijn verhaal als ex-militair en demonstreert tegen het regime. Hij wordt gearresteerd en brengt vijftien jaar door in gevangenissen, waarvan een groot deel in isolatie, vanwege \'e9\'e9n opmerking: "Ik zei dat ik niet geloof in het militaire regime." Na zijn vrijlating blijft hij als verdachte onder constante surveillance. Daarom besluit hij uit te wijken naar Thailand. Daar herstelt hij het contact met zijn familie, die inmiddels asiel heeft gezocht in de Verenigde Staten en wil dat hij zich bij hen voegt. Myint staat dan voor de hartverscheurende keuze zijn leven nogmaals drastisch om te gooien en zijn vaderland voorgoed achter zich te laten.