If Mama Ain't Happy, Nobody's Happy
“Als je een film over zelfstandige vrouwen wilt maken, moet je dan niet een film over onze familie maken?” Aan het woord is de moeder van filmmaker Mea de Jong: een karakteristieke vrouw die haar eigen boontjes dopte, net als háár moeder, grootmoeder en overgrootmoeder dat deden – al dan niet gedwongen, vanwege weggelopen mannen en echtscheidingen. Who needs a man anyway? Volgens moeder Laura is de relatie met een man een tijdelijk iets. Een levenshouding waar dochter Mea zo haar vraagtekens bij heeft. Want, hoe groot is de kans dat zijzelf oud gaat worden met een man, met zo’n mysterieuze, manloze familietraditie op zak? De Jong zet haar moeder voor de camera en spreekt met haar over de familiegeschiedenis, de rol van mannen daarin en hun moeder-dochterrelatie. Ook schuiven, tegen dezelfde zwarte achtergrond, enkele ex-minnaars van Laura aan om over hun relatie met Laura te vertellen – onder wie Mea’s vader, filmmaker Ate de Jong. Hoewel in eerste instantie vooral de moeder aan vragen onderworpen wordt, krijgt de maker, vanachter de camera pratend, zelf ook de nodige kwesties toegeworpen. Hun gezamenlijke, soms confronterende, soms emotionele en tegelijkertijd komische portret wordt aangevuld door een keur aan foto’s en video’s uit de familiecollectie.