Amazona
Wat maakt je een goede moeder? Na de tragische dood van haar oudste dochter verlaat Val haar gezin en vlucht de Colombiaanse jungle in om zichzelf terug te vinden. Clare Weiskopf, de regisseur van deze film, was op dat moment elf jaar oud en kon niet begrijpen waar haar moeder naar op zoek was. Als ze dertig jaar later zelf op het punt staat een kind te krijgen besluit ze de confrontatie met haar moeder aan te gaan, de wonden uit het verleden te helen en vast te stellen wat het moederschap voor haarzelf betekent. Clare zoekt Val op in haar paradijselijke habitat, het Colombiaanse Amazonegebied, en filmt hoe haar moeder in een houten hut armbandjes weeft, op de brommer naar de markt rijdt en vis bereidt op een houtvuurtje. Waarom koos Val destijds voor die vrijheid, terwijl haar twee kinderen haar ook hard nodig hadden? Boeiende confrontatie van de in schuld en opoffering gedrenkte mores rondom het moederschap en de balans tussen vrijheid en verantwoordelijkheid. Is het een vanzelfsprekende daad van liefde om voor je kind te kiezen, of is je eigen leven uiteindelijk het allerbelangrijkst?